Uldis Sesks apšauba "Rail Baltica" efektivitāti

Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekts "Rail Baltica" ir neefektīvs un tā devums Latvijas tautsaimniecībai būs relatīvi neliels.

Ja salīdzina ar to, ko Latvijas ostām dotu pašreizējo dzelzceļa līniju modernizācija un elektrifikācija. Šādu viedokli intervijā "Rietumu radio" pauda Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks, raksta LETA.

""Rail Baltica" projekts ostām neko nedod, un tas vairāk ir pasažieru vilciens. Protams, labi, ka tūristi varēs ērti pārvietoties, īpaši somiem būs ērti aizbraukt uz Berlīni, bet kas mums no tā? Ja palūkojamies uz ekonomiskajiem aspektiem, dzelzceļa elektrifikācijas projekts dotu Latvijas tautsaimniecībai ļoti lielu pienesumu," sacīja Sesks.

Viņš atzina, ka Krievija būvē savas ostas un Krievijas kravas arvien vairāk tiek novirzītas uz tām, tāpēc Latvijai būtu jāpielāgojas situācijai.

"Vecās dīzeļa lokomotīves ir liels degvielas patērētājs, turklāt dzelzceļa tehnisko parku tāpat nepieciešams modernizēt, un elektrovilcieni ir perspektīvs risinājums, kas samazinātu pārvadāšanas izdevumus un palielinātu ostu konkurētspēju," sacīja Sesks.

Sesks gan uzsvēra, ka dzelzceļa līniju elektrifikācijas projektā jāiekļauj arī dzelzceļa līnijas Rīga–Liepāja elektrifikācija, kas patlaban nav paredzēta.

"Kategoriski iebilstam, ka viena no Latvijas lielajām ostām tiks padarīta konkurēt nespējīga, jo pakalpojums būs daudz dārgāks," sacīja Sesks, uzsverot, ka šāds lēmums ietekmētu visa reģiona attīstību.

Jau rakstīts, ka "Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā – 3,68 miljardus eiro. Eiropas Komisija varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta izmaksām. 2015.gadā tiks iesniegts finansējuma pieprasījums Eiropas Komisijai, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas – no 2020.gada.

Dzelzceļa elektrifikācijas projekts savukārt paredz pašreizējo publisko stratēģiskas nozīmes dzelzceļa līniju elektrifikāciju. Plānots nodrošināt 25,0 kilovoltu (kV) maiņstrāvas elektrifikācijas sistēmu dzelzceļa līnijās Ventspils–Tukums 2, Tukums 2–Jelgava, Jelgava–Krustpils, Rīga–Jelgava, Rīga–Sloka–Tukums 2, Krustpils–Daugavpils, Krustpils–Rēzekne 2, Rīga–Skulte, Rīga–Krustpils un Rēzekne 2–Daugavpils.

Projekta laikā plānots rekonstruēt esošo vai izbūvēt jaunu dzelzceļa elektrifikācijas sistēmu ar spriegumu 1x25 kV vai 2x25 kV, kā arī uzbūvēt nepieciešamās vilces jaudas apakšstacijas. Darbību paredzēts veikt tikai dzelzceļa zemes nodalījuma joslā.

Aplēses rāda, ka projekts varētu izmaksāt ap 450 miljoniem eiro. SIA "Latvijas Dzelzceļš" gatavos projekta pieteikumu, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu finansējumu šī projekta īstenošanai.

Atpakaļ