Ģimnāzija un sešas vidusskolas var pretendēt uz ES naudu

Mācību vides uzlabošanai Latvijā būs pieejami 162,8 miljonu eiro ES fondu finansējuma, taču skolām ir jāatbilst noteiktiem kritērijiem, bet ne visas Liepājas skolas to spēj.

Liepājā visiem kritērijiem atbilst 1.ģimnāzija un sešas no deviņām vidusskolām, bet neatbilst neviena pamatskola.
 
Ministru kabinets 29.septembrī izskatīja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavoto informatīvo  ziņojumu par Eiropas Savienības  struktūrfondu specifiskā  atbalsta mērķa „Uzlabot vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi” īstenošanas nosacījumiem – plānoto laika grafiku, atbalstāmajām darbībām, kā arī  apstiprināja stratēģiskos priekšatlases kritērijus vispārējās izglītības iestādēm, kurās pašvaldības varēs veikt investīcijas  mācību vides uzlabošanai.

Ziņojumā iekļauti ilgās diskusijās ar pašvaldībām, Latvijas Pašvaldību savienību, Latvijas Lielo pilsētu asociāciju un Reģionālo attīstības centru apvienību tapušie stratēģiskie priekšatlases kritēriji, kas attiecināmi uz skolām, kuras var pretendēt uz ERAF atbalstu.

Eiropas Reģionālā attīstības fonda  (ERAF) investīcijas paredzētas mācību vides modernizācijai, lai ieviestu kompetenču pieejā balstītu mācību saturu. ES fondu finansējums neaizstāj pašvaldību funkciju vispārējās izglītības iestāžu uzturēšanā un atbilst nosacījumiem par ES fondu atbalstu valsts ekonomikas attīstībai.

Informatīvais ziņojums sniedz rūpīgu esošā situācijas analīzi vispārējās izglītības iestādēs, vērtējot  to piepildījumu demogrāfisko tendenču kontekstā.

Kopš 20.gadsimta 90.gadu vidus skolas vecuma bērnu skaits Latvijā ir samazinājies gandrīz divkārt – no 433 tūkst. 1995. gadā līdz 222 tūkst. 2014. gadā. Attiecīgi samazinājies arī izglītības iestāžu ēku un infrastruktūras noslogojums. Atbilstoši Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem 2015. gada 1. septembrī nacionālās nozīmes attīstības centros – deviņās pilsētās – atrodas 26% vispārējās izglītības iestāžu un tajā mācās 53% skolēnu. Reģionālas nozīmes attīstības centros – 21 pašvaldībā – atrodas 31% vispārējās izglītības iestāžu un tajās mācās 21% skolēnu, savukārt pārējā Latvijas teritorijā (89 pašvaldībās) izvietotas 43% vispārējās izglītības iestādes, kurās mācās 26% skolēnu.

Finansējumu vairāk nekā 162,8 miljonus eiro (t.sk. ERAF finansējumu gandrīz 138,4 milj. eiro un nacionālo līdzfinansējumu vairāk nekā 24,4 milj. eiro) plānots sadalīt, 68 390 000 eiro novirzot mācību vides uzlabošanai deviņās lielajās republikas nozīmes pilsētās, bet  94 420 957 eiro – vispārējās izglītības iestāžu mācību vides modernizācijai  ārpus nacionālas nozīmes centriem.  

Plānots, ka 2023. gadā būs 100 līdz 115 pilnībā modernizētas vispārējās izglītības iestādes, prioritāri paredzot modernu mācību vidi kompetenču pieejā balstītā vispārējās izglītības satura ieviešanai, – ergonomiskas mācību telpas, inovatīvi IKT risinājumi un moderni dabaszinātņu kabineti. Papildus mācību vides modernizācijai ERAF investīcijas varēs izmantot arī vispārējās izglītības iestāžu sporta infrastruktūras un dienesta viesnīcu sakārtošanai. IZM ir aprēķinājusi, ka pēc projekta īstenošanas modernizēto infrastruktūru izmantos 45 600 skolēni.

Uzziņa
Priekšatlases kritēriji skolām, nacionālas nozīmes attīstības centros jeb 9 republikas pilsētās, tajā skaitā Liepājā, kuras var pretendēt uz ERAF atbalstu:

Valsts ģimnāzijas un ģimnāzijas – piešķirts ģimnāzijas statuss saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 20.marta noteikumiem Nr.129 “Ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanas un anulēšanas kārtība un kritēriji” – atbilst Liepājas Valsts 1.ģimnāzija.

Vidusskolas – izglītojamo skaits 7.–12.klasē ir vismaz 240 un tiek īstenotas vismaz divas vispārējās vidējās izglītības programmas, no kurām viena ir STEM (matemātikas, dabaszinību un tehnikas virziena programma) – atbilst A.Puškina 2.vidusskola, DALP 5.vidusskola, Raiņa 6.vidusskola, 7.vidusskola, 12.vidusskola un 15.vidusskola.

Pamatskolas (tajā skaitā reorganizētas) – izglītojamo skaits vismaz 200 un 7.–9.klasē tiek īstenota STEM programma – Liepājā nav tādu pamatskolu.

***

Liepājas Valsts 1.ģimnāzija – uz 2015.gada 1.septembri mācās 547 skolēni (7.–12.klasēs), īsteno 2  programmas, no kurām 1 ir STEM

Liepājas A.Puškina 2.vidusskola – mācās 318 skolēni (7.-12.), īsteno 2  programmas, no kurām 1 ir STEM
DALP 5.vsk- 453 skolēnu (7.–12.), īsteno 2  programmas, no kurām 1 ir STEM
Liepājas Raiņa 6.vidusskola – mācās 343 skolēni (7. –12.), īsteno 2  programmas, no kurām 1 ir STEM
Liepājas 7.vidusskola – mācās 298 skolēni (7.–12.), īsteno 2  programmas, no kurām 1 ir STEM
Liepājas  8.vidusskola – mācās 152 skolēni (7.–12.), īsteno 2  programmas, no kurām 1 ir STEM
J.Čakstes Liepājas 10.vidusskola – mācās 278 skolēni ( 7.–12.), īsteno 2 programmas, bet nav STEM
Liepājas 12.vidusskola – mācās 246 skolēni (7.–12.), īsteno 2  programmas, no kurām 1 ir STEM
Liepājas 15.vidusskola – mācās 356 skolēni (7.–12.), īsteno 2 programmas no kurām 1 ir STEM
Liepājas vakara (maiņu) vidusskola – mācās 339. skolēni (7.–12.), īsteno 6 programmas, bet nav STEM

3.pamatskola – 407 skolēni (1.–9.), 3 pamatizglītības programmas, bet nav STEM

(Avots: IZM un Liepājas Izglītības pārvaldes sniegtie dati)

 

Sarmīte Pujēna, irliepaja.lv

FOTO: liepaja.lv

Atpakaļ